Caffeine: wat je zeker moet weten

Caffeine is veruit de meest gebruikte ‘drug’ ter wereld. Het wordt voornamelijk geconsumeerd via koffie, thee en energiedranken en behoort dan ook tot de dagelijkse consumptie van velen. Maar wat is caffeine nu juist, wat zijn de voor -en nadelen en vanaf wanneer heb je er teveel van? Wij hebben het voor u uitgezocht.

Wat is caffeine?

Caffeine, soms ook wel coffeïne genaamd, is een chemische stof die behoort tot de alkaloïden. Andere gekende stoffen die tot deze groep behoren zijn bv. nicotine, morfine, cocaïne en codeïne. Het klinkt allemaal zeer extreem, echter het dagelijks gebruik vormt op zich geen probleem. Het is vooral de mate waarin men consumeert die van groter belang is.

Zoals ik eerder reeds heb aangehaald zit caffeine in koffie, thee en energiedranken, maar ook in chocolade, dieetpillen en pijnstillers. Het is dus iets wat heel wat meer ingenomen wordt dan de meesten van ons denken.

 

Wat doet caffeine met ons lichaam?

Eén van de dingen die het doet, is het blokkeren van adenosine. Dit is de chemische stof die er voor zorgt dat je hersenactiviteit vertraagd als je lichaam moe wordt. Door het blokkeren hiervan voelt men zich dus minder moe.

Een andere bijwerking is dat het stresshormoon adrenaline wordt gestimuleerd, dit op zijn beurt zorgt dan terug voor een hogere aanmaak van dopamine. Wat je gelukkiger doet voelen. (Het kan worden vergeleken met het effect van cocaïne en heroïne, maar dan op een veel kleinere schaal)

Om het overzichtelijk te houden, heb ik hier een lijst aangemaakt met voor -en nadelen van caffeine, uiteraard is alles wetenschappelijk onderbouwd en de bijhorende links kun je dan ook onderaan de pagina terugvinden.

Voordelen

  • Kleine hoeveelheden caffeine zorgen voor een verhoogde alertheid en minder moeheid. (1)
  • Caffeine kan bepaalde bescherming bieden tegen vormen van kanker (2)
  • Caffeine minimaliseert de cognitieve achteruitgang bij het verouderen (3)
  • Caffeine heeft aangetoond om het metabolisme te stimuleren. (2)
  • Caffeine is waarschijnlijk geassocieerd met een gereduceerd risico op Parkinson’s (2)
  • Caffeine verlaagt waarschijnlijk het risico op type 2 diabetes (2)

Nadelen

  • Caffeine kan bloedvaten verdunnen en zorgen voor een hogere bloeddruk (2)
  • Caffeine kan zorgen voor slapeloosheid (2)
  • Caffeine die uit je lichaam verdwijnt kan zorgen voor hoofdpijn, vermoeidheid en een vermindering van alertheid
  • Caffeine is verslavend (2)

Conclusie

Caffeine op zich vormt dus geen enkel probleem. Het is vooral de hoeveelheid die je consumeert die van belang is.

Als u tussen de 4 à 5 kopjes koffie drinkt per dag dan zult u meer voor dan nadelen ondervinden. Hierbij gaan we er van uit dat een tas koffie ongeveer 80 mg caffeine bevat. Zie ook onze chart boven.

Wie graag nog dieper zou ingaan op de relatie tussen caffeine en gezondheid kan nog meer informatie vinden op de website van Koffie en gezondheid. Weet je zelf nog enkele interessante feiten of heb je nog enigte vragen, we zullen ze met veel plezier beantwoorden!

Bronnen

  1. Effects of caffeine on human behavior
  2. Caffeine and coffee: their influence on metabolic rate and substrate utilization in normal weight and obese individuals
  3. Coffee Consumption and Cognitive Function among Older Adults